18.3.2021
Jak prodat nemovitost v roce 2024
- Přečtěte si, jak prodávají nemovitosti skuteční profesionálové
- Nejobsáhlejší návod na prodej nemovitosti bez realitky, ale i pro realitní makléře
Obsah
Stejně jako v dalších službách (řemeslníci, finanční poradci, právníci...), existují i mezi realitními makléři podvodníci, kteří se z vás snaží jen vytáhnout peníze. Místo, aby odvedli kvalitní práci a zakázce se věnovali, chtějí nemovitost co nejrychleji prodat a dostat provizi. Majitel tak možná nikdy nezjistí, že spoluprací s podprůměrným makléřem přišel o spoustu peněz. Kvůli neinformovanosti zákazníků se tito nekvalitní makléři stále drží na trhu. Je proto důležité, aby prodávající dokázali makléře správně vybrat a nepodporovali existenci makléřů, kteří kazí realitnímu trhu dobrou pověst. Jak tedy na to?
1 Hledejte na internetu, ale dejte na reference a hodnocení
Dnes jsme zvyklí najít si cokoliv na internetu. Hledáme tam řemeslníky, maséry či dokonce lékaře. I makléře či realitní kancelář z Prahy tam jednoduše najdete, ale nevybírejte pouze na základě jejich internetové prezentace. Stejně jako u ostatních služeb si zkontrolujte reference jak na webu, tak na sociálních médiích. Pokud makléř žádná hodnocení nemá, nebo nemá dokonce ani online prezentace, zbystřete. Sociální média jsou jedním z prodejních kanálů a profesionální makléři jsou zvyklí je používat.
Zkontrolujte komentáře a hodnocení klientů, písemné reference na webu a také při osobním setkání požadujte reference opravdových klientů. Poptat se můžete také po známých, ale berte vždy v potaz, že známí mohli mít jiné preference a kritéria při výběru makléře. I když je doporučující osoba důvěryhodná, stále může doporučit neschopného makléře, který nemovitost sice prodal, ale nevýhodně. Makléře byste si tedy měli vybírat sami, podle vlastních kritérií a na základě referencí od více klientů.
Reference a hodnocení si u makléře důkladně prověřte. Nebojte se zavolat jeho předešlým klientům.
2 Prověřte důkladně vše, co makléř říká
Především průměrný makléř na vás bude chtít udělat dojem a naslibuje vám spoustu věcí. V tomto okamžiku je důležité všechny informace prověřit. Nedejte na první dojem, hodně podprůměrných makléřů působí důvěryhodně a seriózně. Podle vzhledu a chování lze jen těžko odlišit špičkového makléře od průměrného. První dojem byste tedy neměli přeceňovat a spíše byste si měli pořádně prověřit, zda se vás makléř nesnaží „opít rohlíkem“. Ověřte, kolik má let praxe, jaké má prokazatelné výsledky, jestli jsou doporučení skutečná atd. Podívejte se na propagaci nemovitostí, které prodává a srovnejte ji s konkurencí. Jsou fotografie nemovitosti pořízeny profesionálním fotografem? Kolik zakázek má v nabídce? Pracuje exkluzivně? Zkušený makléř spolupracuje v celém procesu prodeje s profesionály (fotograf, copywriter, právník..) a aby se mohl vaší zakázce opravdu věnovat, pracuje většinou exkluzivně.
3 Zajímejte se o kvalitu a rozsah služeb
Kvalita a rozsah služeb realitních kanceláří v Praze se může významně lišit. Před uzavřením smlouvy o spolupráci se podívejte, jaké služby vám makléř či realitní kancelář nabízí. Nenechte se nijak ovlivnit velikostí kanceláře. Špičkoví makléři často pracují sólo a nepotřebují zázemí velké kanceláře. Velikost kanceláře tedy není zárukou kvality, ale dají se od ní očekávat standardní postupy a spolupráce s odborníky.
Zkušený makléř především spolupracuje s odborníky ve všech fázích prodeje. Spolu s profesionály připraví nemovitost na prodej (tzv. homestaging), připraví přitažlivý inzerát s profesionálními fotografiemi a poutavým textem a v neposlední řadě spolupracuje se specializovanými právníky, kteří pomůžou sepsat smluvní dokumentaci.
V nabídce služeb dnešních makléřů už nesmí chybět moderní marketingové nástroje, jako jsou webová stránka nemovitosti, video, 3D prohlídka či inzerce na sociálních sítích.
Důležité je i to, jak si s makléřem sednete vy osobně. Musíte mu důvěřovat a věřit v jeho vyjednávací schopnosti. Jeho osobnost a schopnost přesvědčovat hrají důležitou roli při jednání s potenciálními zájemci.
Nejlepší makléři v Praze jsou dnes spíše marketingovými stratégy než obyčejnými "převodci nemovitostí".
4 Berte v potaz výši provize
Nejen v Praze se výše provizí liší od kanceláře ke kanceláři. Obecně se provize realitních kanceláří v Praze pohybuje v mezích od 3 % do 5 % bez DPH. Kromě výše provize se ptejte hlavně na to, co za ni dostanete. Někteří makléři vám sice nabídnou nízkou provizi, ale potom chtějí za veškeré služby zaplatit zvlášť, popřípadě vám tyto služby vůbec neposkytnou. Dohlédněte také na to, aby byly všechny slíbené služby smluvně zakotveny. Samotná výše provize by však neměla být určujícím kritériem při výběru makléře.
Ti nejlepší makléři pracují výhradně exkluzivně. Exkluzivita znamená, že nemovitost nabízí pouze jedna realitní kancelář (realitní makléř) po dobu platnosti smlouvy. Bez exkluzivní smlouvy a tím pádem jistoty, že prodají, nemají makléři důvod investovat peníze a čas do prodeje. Nebudou stát na vaší straně a budou tlačit na rychlý prodej i za cenu nižší ceny. Pokud chcete spolupracovat se špičkovým makléřem, je nutností přistoupit na exkluzivitu.
5 Odlište podprůměrné makléře pomocí DPH
V Praze je dobrý realitní makléř plátcem DPH. Většina makléřů pracuje na živnostenský list, i když je vedena pod samostatnou realitní kanceláří. Pokud se makléř stane úspěšným a daří se mu, stává se automaticky plátcem DPH. Především ve větších městech je to pravidlem. Na stránkách Ministerstva financí si můžete zjistit, zda je makléř plátcem DPH. Jestliže není, znamená to, že neprodává dost nemovitostí, nebo dokonce bere peníze od prodávajících bez dokladu a tedy podvádí stát. S takovými makléři je lepší nespolupracovat. Někdy vás však naopak budou přesvědčovat o výhodnosti tím, že budete platit nižší provizi ("sníženou" o DPH).
Chcete výhodně prodat nemovitost? Vyberte si nejlepší makléře zde.