21.11.2019 Aktualizace 12.7.2021
Každý, kdo prodává nemovitost, chce především utržit co nejvyšší možnou cenu a neplatit nikomu žádné provize či poplatky. Z toho důvodu většina majitelů nejprve zvolí metodu samoprodeje a rozhodne se nevyužít služeb makléře či realitní kanceláře. Většinou se ale už nikdy nedozví, že skočil na lep zkušenému obchodníkovi a že nemovitost mohl prodat za podstatně vyšší cenu, kdyby spolupracoval s profesionálním makléřem, který zná trh a triky obchodníků nakupujících nemovitosti.
Jak prodat nemovitost v roce 2024
- Přečtěte si, jak prodávají nemovitosti skuteční profesionálové
- Nejobsáhlejší návod na prodej nemovitosti bez realitky, ale i pro realitní makléře
Prodat nemovitost rychle a za dobrou cenu je totiž složitější, než to na první pohled vypadá. Vyžaduje to určité zkušenosti a znalosti, abyste se nestali snadnou kořistí ostřílených obchodníků s nemovitostmi. Profesionální realitní makléř, který na trhu působí dlouhodobě, dokáže správně odhadnout prodejní cenu nemovitosti. Za tou si stojí, nenechá se zatlačit do nevýhodných nabídek a neprodá pod stanovenou cenou. Zná totiž dobře taktiky investorů a umí na ně odpovědět. My jsme pro vás v našem článku popsali ty nejčastější, sami posuďte, jestli byste se zkušeným obchodníkům dokázali ubránit.
Obsah
1 Kupec hledá na vaší nemovitosti chyby
Snaha snížit hodnotu hledáním neexistujících vad patří k nejčastějším trikům kupujících. Přijde kupec, který má o váš dům či byt zájem, ale neustále se mu něco na nemovitosti nelíbí. Zahrada je moc malá, schody vrzají, okny nejspíš fouká, střecha bude asi potřebovat opravit. Najde tolik chyb, že jste nakonec rádi, když mu nemovitost prodáte jenom o půl milionu levněji, než jste chtěli. Dobrý makléř ale ví, že hledání chyb je jenom jedním z triků zkušených obchodníků a určitě mu na něj neskočí. Umí naopak vyzdvihnout všechny přednosti nemovitosti či chytře vyřešit nedostatky.
Cílené hledání chyb na nemovitosti je jedním z nejčastějších triků zkušených obchodníků.
2 Zkušený obchodník použije ukotvení
Mezi investory do nemovitostí se této taktice říká stanovení kotvy či ukotvení ceny. Dům stojí 7 milionů. Investor nabídne prodejci maximálně 6 milionů. Ten se zhrozí a řekne, že chce minimálně 6,8 milionu. Investor nabídne 6,4 a víc ani korunu. Prodejce na to reaguje nabídkou 6,6 milionu a níž už opravdu prý nepůjde. Investor řekne, že mu dá 6,5 a peníze hned na ruku.
Obchod je uzavřený a prodejce během chvilky přišel o půl milionu korun, protože investor byl původně připravený koupit i za původní cenu 7 milionů. Investor však neměl co ztratit a zkusil to. Vyjednávání o ceně s ostříleným investorem není nic jednoduchého a většinou je lepší ho přenechat zkušeným makléřům, kteří jsou zvyklí vybojovat dobrou cenu.
3 Nabídka je časově velmi omezená
“Dám vám pět milionů, ale nabídka platí jenom do pátku do poledne. Berte nebo neberte”. Takto často zná nabídka zkušeného kupujícího. Kupec vám nabídne za nemovitost nižší cenu, než očekáváte, a nabídku časově omezí tak, abyste se museli co nejdříve rozhodnout. Většina prodejců chce co nejdříve prodat, jsou netrpěliví a pod takovým tlakem ustoupí. Myslí si, že nabídka opravdu platí jenom tři dny a poté kupující ztratí o koupi zájem. Bojí se, že potom nemovitost dlouho neprodají a tak ji raději prodají pod cenou. Tento časový tlak je přitom trikem, který není jednoduché prokouknout a pouze zkušení obchodníci dokážou téhle lsti úspěšně odolat.
Pro nezkušené samoprodejce je velmi náročné zachovat trpělivost a nekývnout na první nabídku.
4 Sofistikovaný software pomáhá investorům stlačit ceny
Samoprodejci často ani netuší, že celý jejich prodej je sofistikovaně sledován. Profesionálové totiž používají softwary, které monitorují veškerou realitní inzerci. Zaznamenávají cenu nemovitosti, jak jste ji postupně snižovali, jak dlouho se nemovitost prodává atd. Software upozorní na dlouhodobě neprodané nemovitosti, odfiltruje inzerci realitek a umí i automaticky rozesílat dopisy na danou adresu. Investoři tohle vše sledují a daných informací dokážou využít ke snížení ceny.
Prodat nemovitost sám vypadá jako jednoduchá záležitost, ale jak už teď víte, na cestě vás čeká spousta pastí, které samoprodejce možná nikdy neodhalí. A nejspíš tak ani nezjistí, že kdyby spolupracoval se zkušeným profesionálem, pravděpodobně by i po odečtení provize realitnímu makléři vydělal mnohem více. Bude naopak spokojený, že ušetřil za provizi realitce.
Správné stanovení prodejní ceny a efektivní vyjednávání o ní s kupujícími je jedna z největších přidaných hodnot dobrých makléřů. My vám takové makléře pomůžeme najít.