16.3.2020
V dnešní době už velká většina věcí probíhá online. Nakupujeme, aniž bychom museli do obchodu, komunikujeme, aniž bychom se potkali, platíme, aniž bychom museli do banky. Velká část procesů je zdigitalizována a my už si ani nedokážeme představit, že bychom vše nakupovali pouze v obchodě nebo chodili se složenkami na poštu. Jak je to ale s realitním trhem? Dá se také plně digitalizovat? Můžete svoji nemovitost výhodně prodat pouze pomocí online nástrojů, bez realitního makléře?
Jak prodat nemovitost v roce 2024
- Přečtěte si, jak prodávají nemovitosti skuteční profesionálové
- Nejobsáhlejší návod na prodej nemovitosti bez realitky, ale i pro realitní makléře
Prodej nemovitosti není technická záležitost
Pokud realitního makléře bereme jako právníka, administrátora, úředníka, vykonavatele inzerce či vyhledávače kupců, pak určitě ano. Ale je prodej nemovitosti opravdu pouze technická záležitost, která se dá digitalizovat? Za nás rozhodně ne! My považujeme prodej nemovitosti za malé umění. Schopnost správně odhadnout cenu, připravit nemovitost k prodeji tak, aby přitáhla pozornost seriózních zájemců, vyjednávat a prodat za co nejvyšší cenu je totiž opravdovým uměním, které vyžaduje léta zkušeností a dobré znalosti trhu.
V několika posledních letech se na trhu vyrojila spousta startupů, které nabízejí jednoduchý prodej nemovitosti bez prostředníka. Často je to ale pouhá vábnička na prodávající s cílem získat na ně kontakt a následně jim nabídnout pomoc při prodeji. Lidé se snaží kvůli špatné pověsti celého oboru makléřům vyhýbat a spoléhají se na online prodej.
Schopnost správně odhadnout cenu, připravit nemovitost k prodeji tak, aby přitáhla pozornost seriózních zájemců, vyjednávat a prodat za co nejvyšší cenu je opravdovým uměním, které vyžaduje léta zkušeností a dobré znalosti trhu.
Práci zkušeného makléře digitalizace nedokáže nahradit
Pravdou je, že až 80% realitních makléřů je nepotřebných. Žijí minulostí, jsou nevzdělaní, většina z nich si myslí, že ví všechno nejlépe a často jsou zcela mimo realitu. Netuší, o čem je práce realitního makléře a v čem je jejich přidaná hodnota. Jejich styl práce “nafotit, podepsat smlouvu, hodit na internet, získat kupce” nemá žádnou přidanou hodnotu a průměrný klient tyto činnosti již dnes zvládne sám. Dále využívají různé triky a podvody k získání klientů a tím jen zhoršují pověst celé profese.
Jisté je, že díky digitalizaci oboru v budoucnu výrazně ubude makléřů, zprofesionalizují se a díky informovanosti klientů budou svůj čas vynakládat efektivně (až 80 % pracovního času u podprůměrných makléřů zabere pouze nábor nemovitosti, tzn. snaha sehnat klienta). Hlavní přidaná hodnota nejlepších realitních makléřů totiž není v zajištění inzerce, sehnání kupce ani ve vyřízení administrativy s prodejem spojené (čili v technických záležitostech). Je především v optimálním stanovení prodejní ceny, ve zkušenostech s realitním marketingem (které samoprodejce nemá a nemůže ani získat), ve vyjednávání s kupujícími či ve zvládání nátlaku a emocí. To všechno jsou věci, které se nedají digitalizovat a žádný realitní web je nenahradí. Jsme přesvědčeni, že digitalizace realitní makléře nenahradí a prodej bez realitky bude mít stále svá úskalí.
Hlavní přidaná hodnota nejlepších realitních makléřů není v zajištění inzerce, sehnání kupce ani ve vyřízení administrativy s prodejem spojené.
Vybírejte pouze zkušené a profesionální makléře
Jisté tedy je, že zkušení prostředníci při prodeji bytu budou potřeba i v digitalizovaném světě. Prodej nemovitosti přes realitní makléře má oproti prodeji přes realitní servery typu bezrealitky apod. nesporné výhody, ale pouze tehdy, pokud spolupracujete se zkušeným a profesionálním makléřem. A pouze vy jako prodávající rozhodujete o tom, kolik nekvalitních makléřů se do budoucna uživí a kolik jich svou činnost bude muset (bohudík) ukončit.