7.12.2018 Aktualizace 2.7.2021
Často se setkáváme s tím, že si majitelé nemovitostí myslí, že čím více realitních kanceláří či makléřů bude jejich nemovitost prodávat, tím rychleji a lépe se prodá. Na první pohled by se mohl zdát tento postup logický, bohužel v praxi je to většinou naopak. Pojďte se s námi podívat na důvody, proč nespolupracovat s více realitkami a raději vybrat zkušeného a profesionálního makléře a podepsat s ním exkluzivní smlouvu o prodeji.
Jak prodat nemovitost v roce 2024
- Přečtěte si, jak prodávají nemovitosti skuteční profesionálové
- Nejobsáhlejší návod na prodej nemovitosti bez realitky, ale i pro realitní makléře
Obsah
1 Budete spolupracovat s průměrným až podprůměrným makléřem
Nejlepší realitní makléři pracují pouze na základě exkluzivní zprostředkovatelské smlouvy. Makléři, kteří přistoupí na to, že jsou pouze jedni z prodávajících, jsou většinou podprůměrní makléři. Nejlepší realitní makléři nemají důvod s Vámi takto spolupracovat. Cení si svých kvalit a přidané hodnoty. Raději mají v nabídce současně jen několik málo nemovitostí a těm se intenzivně věnují. Na Vás tak zbydou podprůměrní makléři, kteří prodají pouze pár nemovitostí za rok, obecně za mnohem delší dobu a za nižší cenu.
2 Makléř nebude investovat peníze ani svůj čas
Pokud si sjednáte spolupráci s několika realitními makléři, tak pravděpodobnost, že nemovitost prodá daný makléř, je velmi nízká. Makléř si je toho vědom a do prodeje vaší nemovitosti nebude investovat peníze ani čas navíc. Je totiž málo pravděpodobné, že nemovitost prodá zrovna on. Bude to tedy pouze zkoušet a doufat, že bude mít štěstí.
Dnes je prodej nemovitosti poměrně složitý proces, který nejen makléři, ale i majiteli zabere dost času. Dříve možná stačilo dát inzerát a pozvat zájemce na prohlídku. Dnes je prodejní proces výrazně složitější a především dražší. Dobrá propagace je časově i finančně náročná, nicméně bez ní lze jen těžko prodat rychle a výhodně.
Dříve stačilo nemovitost vyfotit na mobilní telefon a umístit inzerát na internet. Dnes je proces prodeje o mnoho náročnější.
Nejlepší realitní kanceláře s exkluzivní smlouvou by vám měli poskytnout tyto služby:
- Homestaging - příprava nemovitosti na prodej. Uklidí a upraví nemovitost tak, aby se líbila co největšímu počtu zájemců. Bez exkluzivity makléř nemovitost nepřipraví, prodává ji ve stavu, v jakém byla před prodejem. To přiláká méně zájemců.
- Nafocení nemovitosti profesionálním fotografem s vybavením za několik desítek tisíc Kč - profesionální fotky dokážou upoutat pozornost zájemců a vyzdvihnout kvality nemovitosti. Naopak fotky, které nafotíte vy či makléř na svůj mobil nebo fotoaparát, zaniknou v inzerci.
- Vytvoření plánku bytu profesionálním grafikem - ostatní makléři se plánek pokusí sami načrtnout v amatérském programu staženém zdarma z internetu
- Text inzerátu napsaný copywriterem, výstižný a srozumitelný. Průměrní makléři napíšou inzerát sami, často nezajímavě či dokonce s chybami.
- U dražších nemovitostí vlastní webové stránky, videoprohlídka a nově i virtuální realita (možnost prohlídky nemovitosti pomocí 3D brýlí pro virtuální realitu)
To vše je velmi náročné na prvotní investici, takže je téměř jisté, že žádnou z těchto služeb pro Vás neudělá realitka, která ví, že je pouze jedna z mnoha a nemá alespoň částečnou jistotu, že se jí investice vrátí.
Vznikne podprůměrná prezentace bytu, která naláká méně solidních zájemců - a malá konkurence mezi kupujícími způsobí, že velmi pravděpodobně utržíte za svou nemovitosti o stovky tisíc méně.
3 Nemovitost bude v očích zájemců podezřelá
Většina realitních kanceláří inzeruje na stejných realitních serverech. Dosah inzerce je tedy omezený. Většinou neplatí, že čím více realitních kanceláří bude nemovitost nabízet, tím více potenciálních kupujících oslovíte. Právě naopak. Pokud zájemce danou nemovitost uvidí na serveru několikrát (běžně i s rozdílnými cenami), často nezavolá ani do jedné realitky, jelikož nemovitost se mu bude zdát podezřelá. Kupující může mít obavy, že makléř nemá prodej pod kontrolou, že ve stejnou dobu už může být složena rezervace u jiného makléře. Prodej tedy nepůsobí profesionálně.
4 Makléř nebude hájit vaše zájmy
Realitní makléř při neexkluzivní spolupráci často nehájí zájmy svého klienta. Pokud totiž makléř náhodou získá kupce, tak bude tlačit na okamžitou realizaci transakce často za každou cenu, aby ho nepředběhl konkurenční makléř a “nevyfoukl” mu tak provizi. Často se stává, že kupec zavolá do všech realitek a zkouší, která realitka mu dá větší slevu. Díky tomu se nemovitost prodá za výrazně nižší cenu než v případě exkluzivní spolupráce. Makléř s exkluzivní smlouvou má naopak důvod prodat nemovitost za co nejvyšší cenu a prodej neuspěchá.
Exkluzivní zprostředkovatelskou smlouvu uzavírejte pouze s těmi nejlepšími realitní kancelářemi. Uzavírat exkluzivní smlouvu s neprověřenou realitní kanceláří je chyba, která se Vám může vymstít. V minulosti často realitní kanceláře exkluzivních smluv zneužívaly. Bylo mnoho případů, kde cílem makléře bylo uzavřít exkluzivitu na dobu neurčitou a dál se o nic nestarat. Majitel nemovitosti si pak našel kupce sám a přesto musel realitní kanceláři vyplácet provizi.
Realitní makléř při neexkluzivní spolupráci často nehájí zájmy svého klienta
Doporučujeme uzavírat exkluzivní zprostředkovatelskou smlouvu pouze na dobu určitou, u bytů jsou to standardně 3 měsíce, u domů 6 měsíců. Máte jistotu, že makléř se prodeji bude věnovat. V dané době už budete vidět, jestli má makléř nějaké prokazatelné výsledky a pokud se nemovitost neprodá, můžete se sám rozhodnout, zda s ním po uplynutí doby spolupráci prodloužíte.
Jak nalézt skutečně profesionálního realitního makléře? Nejlepší realitní makléře naleznete jednoduše zde.