4.3.2022
Téměř každý, kdo prodává nemovitost, ji chce prodat co nejrychleji a za co nejvíce peněz. Aby se to skutečně povedlo, je potřeba oslovit co největší počet potenciálních zájemců o koupi. Bohužel jsou pryč časy, kdy stačilo dát inzerát na realitní server a bylo vyhráno. Jak tedy vypadá efektivní realitní marketing v roce 2022? Co vše je potřeba udělat, kde inzerovat a koho oslovit, aby o vámi nabízenou nemovitost byl zájem?
Jak prodat nemovitost v roce 2024
- Přečtěte si, jak prodávají nemovitosti skuteční profesionálové
- Nejobsáhlejší návod na prodej nemovitosti bez realitky, ale i pro realitní makléře
Obsah
Na prodej a inzerci se důkladně připravte
Inzerce nemovitosti vypadá na první pohled jednoduše, pokud ale něco podceníte nebo uděláte špatně, seriózní zájemci se neozvou a z vašeho bytu či domu se stane ležák, který se nakonec prodá pod cenou. Ještě než dáte inzerát na realitní server nebo na sociální sítě, důkladně připravte všechny části prodejního procesu. Nesnažte se ušetřit každou korunu, věřte, že dobře vložené peníze do marketingu se vám bohatě vrátí ve vyšší prodejní ceně.
Každý zkušený makléř ví, že základem dobré propagace je důkladná příprava nemovitosti, tzv. homestaging. Cílem homestagingu je upravit nemovitost tak, aby se líbila co nejširšímu okruhu zájemců. Většina zájemců preferuje světlé prostorné místnosti, které vypadají příjemně a útulně. Není nutné dělat nějaké velké zásahy, většinou postačí důkladný úklid, odstranění osobních věcí a nadbytečného nábytku, nová výmalba či naaranžování květin. Prostory nesmí působit tmavě a stísněně. S homestagingem vám může pomoci specializovaná firma.
Máte krásně upravený byt či dům, je čas si připravit jednotlivé propagační materiály:
1 Fotografie
Pokud chcete, aby váš inzerát přitáhl pozornost, jsou profesionální fotky nezbytností. Profesionál ví, jak správně jednotlivé místnosti nafotit, jak využít světla, co zdůraznit či naopak potlačit. Poradí vám, jak má vypadat hlavní fotka, která přiláká zájemce k přečtení inzerátu. A hlavně má profesionální výbavu, která zaručí perfektní výsledek. Profesionální makléři využívají služeb profesionálních fotografů. Rozhodně nespolupracujte s makléřem, který se bude snažit nafotit váš byt či dům svým mobilním telefonem, určitě se v tomto případě nejedná o zkušeného profesionála.
2 Vizualizace
Vizualizace se hodí zejména pokud prodáváte prázdnou (nevybavenou) nebo jinak neupravenou nemovitost. Málokterý zájemce má prostorovou představivost na takové úrovni, aby si dokázal představit, jak bude byt či dům vypadat s nábytkem. Profesionální realitní makléři tuto službu běžně poskytují.
3 3D scan nemovitosti
Videoprohlídku doplňte tzv. 3D scanem nemovitosti. Stejně jako v Google Mapách se zájemce pohybuje virtuálně po bytě či domě, prohlédne si jednotlivé místnosti a jak na sebe navazují. Zájemce si tak lépe dokáže představit dispozici bytu a to, jak nemovitost reálně vypadá. Díky virtuální prohlídce se někteří zájemci odfiltrují a vy s nimi už neztrácíte čas na prohlídkách.
4 Půdorysy a plánky
Dispozice bytu je jednou z věcí, která zájemce zajímá nejvíc a hraje i důležitou roli při odhadu ceny nemovitosti. Nezapomeňte si tedy připravit i profesionálně zpracovaný půdorys. Plánek nakreslený propiskou na papír dobrý dojem nevyvolá a potenciální zájemce spíše odradí. Využijte raději specializované firmy, které vám jednoduchý a přehledný plánek levně zpracují.
5 Text inzerátu
V inzerci musí potenciálního zájemce zaujmout nejen fotografie, ale také text inzerátu. Profesionální makléř spolupracuje s copywritery, kteří dokážou inzerát (ale i text pro videoprohlídku či web nemovitosti) napsat poutavě bez gramatických a stylistických chyb. Pokud si text chcete napsat sami, dbejte na to, aby byl přiměřeně dlouhý, strukturovaný a přehledný a obsahoval všechny důležité informace. Nic důležitého nezamlčujte, ale nepište také sáhodlouhé romány.
6 Videoprohlídka
Videoprohlídka je dnes už standardním nástrojem při prodeji především dražších nemovitostí. Profesionálně natočené video dokáže zaujmout a vyvolat v zájemcích pozitivní emoce. Zásadní ale je, aby video opravdu působilo profesionálně a nemovitost byla dobře odprezentována. Video natočené na mobilu s člověkem, který neumí prezentovat, může zájemce spíše odradit. Při prodeji domu či pozemku výborně působí videa natočená dronem.
Nepřeceňujte význam videí. Makléři často používají video jako argument, proč s nimi spolupracovat a videa tak slouží spíše k jejich prezentaci, než k prezentaci nemovitosti jako takové.
7 Web nemovitosti
Kvalitní web prezentující prodávanou nemovitost je pro většinu nemovitostí dnes už nezbytností. Na web můžete dát veškeré informace, videa, plánky, fotky a vše ostatní, na co není prostor na realitních serverech. Čím více informací na web umístíte, tím více času ušetříte při komunikaci se zájemci. Odkaz na web se navíc dá jednoduše sdílet v inzerci a na sociálních sítích. Web samozřejmě musí být reprezentativní a profesionálně udělaný.
Vyberte si cílovou skupinu
Každá nemovitost má svá specifika a ať už lokalitou, půdorysem či velikostí se hodí pro určitou skupinu zájemců. Než začnete inzerovat, zamyslete se, pro koho je váš dům či byt vhodný a inzerci tomu přizpůsobte. Máte-li velký byt v lokalitě s perfektní občanskou vybaveností, hřišti, školami a parky, oslovte mladé rodiny s dětmi. Malý domek u lesa, kde lišky dávají dobrou noc, osloví spíše starší pár, který chce utéct shonu velkoměsta a užívat si klid. Připravte text inzerátu, fotky i další propagační materiály tak, aby oslovily ideální cílovou skupinu.
Realitní servery
Naprostou nezbytností při prodeji nemovitosti je inzerce na realitních serverech. Existuje spousta serverů s realitní inzercí, nicméně vám postačí inzerovat pouze na těch hlavních. Dlouhodobě nejnavštěvovanější servery jsou Sreality a Reality Idnes. Samozřejmě existuje i inzerce nemovitostí zdarma, ale většina těchto serverů má nízkou návštěvnost a nemá smysl na nich inzerovat. Pokud spolupracujete s realitní kanceláří či makléřem, ověřte si, že inzeruje na těchto serverech. Naopak inzerci na malých placených serverech nepodporujte, často jsou to vyhozené peníze.
Jelikož ty největší servery obsahují tisíce inzerátů, doporučujeme tvz. topování. Tím se váš inzerát bude držet pořád na vrcholu inzerátů a bude kupujícím neustále na očích.
Sociální sítě
V roce 2021 jsou sociální sítě samozřejmou součástí realitního marketingu. Většina samoprodejců si umístí inzerát s fotkami na svou zeď na Facebooku nebo na Instagram. Takový inzerát sice osloví pár vašich přátel, většího dosahu ale nedosáhnete. Inzerce zdarma má málokdy nějaký efekt. Chcete-li oslovit širší skupinu, je potřeba svůj příspěvek sponzorovat, čili využít placené reklamy. Profesionální makléři využívají placené reklamy jak na Facebooku či Instagramu, tak na Googlu, Seznamu a Youtube. Inzerce na sociálních sítích se dá dobře zacílit na vybrané cílové skupiny a efektivně tak oslovit potenciální zájemce.
Placená propagace na sociálních sítích už vyžaduje určité znalosti a zkušenosti.
Lokální marketing
Online marketing dnes vede, ale byla by chyba zanevřít na klasické prodejní kanály. Spousta kupujících hledá nemovitost v lokalitě, ve které už žije. Mají k lokalitě dlouhodobější vztah a cena pro ně není tak důležitá. Tuto skupinu může oslovit plachta na domě či na plotě pozemku. Lokální marketing dokáže oslovit i nerozhodnuté kupce. Vědí, že budou potřebovat větší byt či dům, ale zatím aktivně nehledají. Plachta na memovitosti či billboard je může k rozhodnutí popostrčit.
Databáze kupujících
Jedním z nástrojů, které využívají realitní kanceláře, je databáze kupujících. Ta dokáže propojit poptávku s nabídkou a oslovit tak potenciální zájemce. Velké realitní kanceláře nabízejí obsáhlé databáze kupujících. Samozřejmě se takto nemovitosti dají prodat, neměl by to ale být rozhodující bod při výběru makléře. Spousta databází není aktualizovaná a někteří zájemci v ní už dávno nemovitost našli.
Nejčastější chyby při propagaci nemovitosti
Samoprodejci často inzerci nemovitosti podcení. Nafotí pár fotek na mobil, napíšou nějaký text a šupnou inzerát na realitní server zdarma. Taková inzerce nemovitosti málokdy přitáhne bonitní kupce. Většinou vám budou volat podprůměrní makléři a nabízet vám pomoc při prodeji, protože vidí, že byste mohli být snadná kořist. Také se vám budou ozývat různí spekulanti či investoři, kteří vás svými triky zlákají k prodeji nemovitosti pod cenou. Samoprodejce často prodá nemovitost prvnímu zájemci a ani si neuvědomí, že přišel o statisíce tím, že kývl na slevu nebo nemovitost podhodnotil. Správná a důkladná propagace je nejlepší cestou, jak prodat byt, dům či pozemek za tu nejlepší cenu v co nejkratším čase.
Jak nalézt profesionálního makléře, pokud nemáte čas prodávat sami? Nejlepší realitní makléře naleznete jednoduše zde.