Jak vysokou provizi se vyplatí dát realitce při prodeji nemovitosti?

Výše provize realitních kanceláří

Výše provize realitní kanceláře je pro spoustu majitelů první otázkou, kterou se při prodeji nemovitosti zabývají. Velká většina se rozhodne byt prodávat sama právě kvůli snaze za provizi ušetřit. Mají pocit, že zaplatí spoustu peněz téměř za nic. Opravdu ale při samoprodeji ušetříte a na kontě vám přistane více peněz?


Rok 2023 přinesl na realitní trh plno změn. Odborníci předpovídají snížení prodejních cen nemovitostí a stagnaci na trhu nových bytů. Ve srovnání s předchozím obdobím je podstatně těžší dobře prodat nemovitost, makléř musí v silné konkurenci využít všechny svoje znalosti a zkušenosti, aby našel kvalitního kupujícího. Provizi tato situace neovlivní, ale dříve než jindy je důležité při prodeji spolupracovat s opravdovým profesionálem.

Jaká je obvyklá výše provize realitní kanceláře?

Poplatek realitní kanceláři (provize) se většinou odvíjí od prodejní ceny nemovitosti a také od toho, ve které části České republiky se prodávaná nemovitost nachází. Makléři svou provizi stanovují různě, existuje několik způsobů, jak výslednou provizi stanovit.

Procentuální část kupní ceny

Průměrná výše provize za prodej domu či bytu, kterou zaplatíte realitnímu makléři či kanceláři, se pohybuje mezi 3 % a 6 % bez DPH z prodejní ceny nemovitosti, za pronájem se platí většinou jeden měsíční nájem. Nicméně nižší provize nemusí být nutně výhodnější. Naopak nabídka velmi nízké provize může také znamenat velmi nízkou úroveň služeb. Při prodeji nemovitosti musí realitní makléř investovat nejen svůj čas, ale také peníze do inzerce, videí,profesionálních fotografií atd. To vše by mělo být v provizi započteno a pokud si realitka účtuje poloviční provizi než ostatní, je zde něco v nepořádku. Často potom do prodeje nemovitosti neinvestuje dostatek času ani peněz. Nejlepší realitní makléři nemají zapotřebí se cenově podbízet.

Procentuální část kupní ceny plus bonus při prodeji za vyšší částku

Některé realitní kanceláře prosazují při prodeji bonus z částky nad rámec dohodnuté ceny. Prodávající tedy zaplatí 3-6% z prodejní ceny a bonus v dohodnuté výši ( např. 50%) z částky, kterou makléř dokázal získat navíc. Prodal-li tedy dům místo dohodnutých 11 mil. za 12 mil., dostane 50% z 1 milionu navíc k běžné provizi.

Fixní suma

Především u levnějších nemovitostí si makléří stanovují fixní částku za prodej, aby pokryli nezbytné náklady. Tato cena může často vypadat výhodně, ale často vede k tomu, že makléř nebude dostatečně motivován prodat za co nejvyšší cenu. Bude se snažit prodat co nejrychleji třeba i za cenu, že kývne na nevýhodnou slevu. Z tohoto hlediska je procentuální odměna výhodnější i pro prodávajícího.

Průměrná výše provize realitních kanceláří v České republice pro rok  

Výše provize se neliší podle typu nemovitosti, procento je tedy stejné pro byt, dům i pozemek. Výše se odvíjí spíše od rozsahu služeb a často také od lokality, kde se nemovitost nachází. Obecně platí, že dražší nemovitosti mají nižší procentuální provizi, protože výsledná (absolutní) částka provize je vyšší.

Hodnota nemovitosti Výše provize
0 - 1 000 000 Kč min. 50 000 Kč
1 000 000 Kč - 3 000 000 Kč 5 % z kupní ceny
3 000 000 Kč - 6 000 000 Kč 4 - 5 % z kupní ceny
6 000 000 Kč - 10 000 000 Kč 4 % z kupní ceny
10 000 000 Kč - 20 000 000 Kč 3 - 4 % z kupní ceny
nad 20 000 000 Kč max. 3 % z kupní ceny


Pozn.: Provize uvedena bez 21% DPH. Tabulka je pouze orientační, není v ní zohledněna úroveň a rozsah služeb. Data ve velké míře vycházejí z prodejů nemovitostí v Praze a okolí.
Zdroj: srovnanimakleru.cz

Zpět na obsah

Jaké služby byste měli za provizi dostat?

Při sjednávání provize a výběru realitního makléře je velmi důležitá nejen výše provize, ale především to, co za ni dostanete. Mnoho prodávajících nepočítá při sjednávání výše provize se všemi náklady. Někdy si totiž realitní kanceláře účtují např. právní služby, znalecké posudky či nadstandardní inzerci zvlášť. Asociace realitních kanceláří ČR proto již v minulosti schválila tzv. minimální rozsah služeb, které by měl  klient od členské kanceláře za sjednanou provizi obdržet. Dohodněte se tedy vždy předem na všech finančních podmínkách. Zjistěte, co všechno obsahuje provize z prodeje a jaký rozsah služeb vám makléř poskytne. Profesionální makléři dnes nabízejí kompletní servis od přípravy nemovitosti na prodej až po závěrečnou administrativu a tyto služby už mají započítány ve výsledné provizi.

Nezapomeňte se zeptat:

Garantovaný rozsah služeb

Spíše než o absolutní výši provize se zajímejte o to, jaký rozsah služeb je Vám smluvně garantován.


Zpět na obsah

Kdo platí provizi realitní kanceláři?

Provizi realitnímu makléři by měl platit vždy ten, kdo si jeho služby objedná. Většinou je to tedy prodávající, který spolu s makléřem stanoví nabídkovou cenu a z té se poté odečte dané procento provize. U pronájmu je to obvykle naopak, provizi zaplatí nájemce. 


Některé realitní kanceláře (populární je tato varianta především na Moravě) vám budou nabízet prodej bez provize. Provizi má totiž zaplatit kupující tak, že si realitka k prodejní ceně přidá svoji provizi. Ve výsledku tedy provizi platí prodávající, protože tak jak tak je mu prodejní cena snížena o provizi. Žádná realitka neprodává bez provize, tedy zdarma. 

Zpět na obsah

Co je provize realitní kanceláři? Provize RK je částka, kterou zaplatíte realitnímu makléři či realitní kanceláři po úspěšném prodeji vaší nemovitosti. Částka je běžně určená jako procento z prodejní ceny nemovitosti bez DPH (obvykle 3 až 6 %). Za tuto provizi by měl prodejce získat adekvátní služby a měla by zahrnovat veškeré náklady na prodej nemovitosti včetně kvalitního marketingu a poprodejního servisu.

Vyplatí se za provizi ušetřit?

Někteří majitelé se ptají, proč by měli platit statisíce za zprostředkování, když si můžou jednoduše nemovitost prodat bez realitky. To je pravda, otázkou však je, zda by s realitkou neutržili více. Spolupráce s realitním makléřem nebo RK je tedy pro majitele výhodná pouze v případě, pokud spolupracuje s profesionálním makléřem, který pro něho má přidanou hodnotu.

Pokud majitel chce svěřit svou nemovitost do prodeje průměrnému makléři, který nemovitost na prodej vůbec nepřipraví, pouze průměrně nafotí a vloží obyčejný inzerát na běžné realitní servery a do prodeje nic víc neinvestuje, spolupráce se mu nevyplatí a klidně si nemovitost může prodat sám. Naopak s profíkem utrží za prodej nemovitosti více i po odečtení jeho nákladů. Nehledě na úsporu času a bezpečí transakce. Jak je to možné? Za vším stojí zkušenosti. 

Zkušený makléř umí především správně odhadnout prodejní cenu, která je klíčem k výhodnému a rychlému prodeji. Na to je důležité znát dobře trh -  ceny v dané lokalitě, cílovou skupinu, co nemovitosti na ceně přidává a co naopak ubírá. Potřebujete také cenové mapy a data z katastru nemovitostí o cenách reálně prodaných nemovitostí.

Makléř musí být i zkušený marketér a vyjednávač. Ví, jak připravit nemovitost na prodej a co vše je potřeba, aby se dobře prodala (homestaging, profesionální fotky, videoprohlídka, 3D scan nemovitosti či samostatný web nemovitosti). Dále ví, kde a jak je dobré inzerovat pro danou cílovou skupinu. Zná triky obchodníků a umí vyjednávat o ceně. Neprodá pod cenou a hned prvnímu zájemci. Dokáže odhadnout, kdy kývnout na případnou slevu a kdy počkat na dalšího zájemce.

V neposlední řadě si poradí s administrativou a právní stránkou prodeje. Zajistí veškerou komunikaci s právníkem, kupujícím, bankou, katastrálním i finančním úřadem, připraví veškeré podklady. Přesně ví, co všechno a jak je třeba zařídit. Spolupracuje s právníky, kteří dokážou sestavit dobrou kupní smlouvu a pomůže vám s celým procesem po prodeji (přepis nemovitosti, zaplacení daní, přepis energií atd.).




Porovnání prodeje s RK vs. prodej bez realitky

Prodej bez realitky Prodej s průměrným makléřem Prodej s profi makléřem

Příprava nemovitosti
před prodejem

Průměrné
fotografie

Průměrné
fotografie

Homestaging, profesionální fotograf, videoprohlídka, virtuální prohlídka, vizualizace, plánky nemovitosti atd.

Marketing
při prodeji nemovitosti

Základní inzerce na realitních serverech

Základní inzerce na realitních serverech

Profesionální inzerce, sociální sítě, lokální propagace, web nemovitosti, PPC kampaně atd.

Náročnost
během prodeje

Prodávající vše řeší samostatně

Spoustu věcí prodávající řeší samostatně

O vše je postaráno od přípravy prodeje, přes prohlídky, vyjednávání, smlouvy až po předání nemovitosti

Výhodnost
prodeje

Prodej za běžnou cenu bez provize

Prodej za běžnou cenu za provizi

Prodej za vyšší cenu
i po odečtění provize

Vyhledat makléře

Zpět na obsah

Jak vybrat makléře, který prodá rychle, výhodně a spolehlivě?

Jako u jiných povolání, jsou dobří i špatní makléři. Pokud chcete opravdu prodat svoji nemovitost výhodně, je potřeba spolupracovat se zkušeným profesionálem. Je jasné, že hlavní přidanou hodnotou realitního makléře jsou jeho schopnosti, zkušenosti, znalosti trhu a ochota investovat (peníze, čas). Chcete-li, aby vámi vybraný makléř prodal vaši nemovitost co nejlépe, pečlivě vybírejte na základě referencí a doporučení.

Než tedy podepíšete zprostředkovatelskou smlouvu, makléře si pořádně proklepněte. Jako první vodítko může pomoci, zda je makléř členem jedné z organizací, která sdružuje realitní makléře a dbá na dodržování zásad realitního trhu, např. Realitní komora České Republiky nebo Asociace realitních kanceláří ČR.

Ověřte si vše, co o sobě makléř říká

Rozhodně nedejte na první dojem. Hodně podprůměrných realitních makléřů dokáže působit velmi důvěryhodně a nezkušený člověk na první dojem nedokáže zjistit, zda se jedná o dobrého nebo špatného realitního makléře. Proto si ověřte vše, co říká. Zejména skutečné a prokazatelné výsledky, počet let praxe, doporučení, hodnocení, reference. Porovnejte úroveň propagace nemovitosti s jeho konkurencí a kolik nemovitostí má v nabídce. Nejlepší makléři mají v nabídce pouze několik nemovitostí a těm se intenzivně věnují. Naopak velikost kanceláře nehraje při výběru makléře zásadní roli. Dobří makléři se nemusí skrývat za velkou kancelář. Podrobný návod, jak vybrat nejlepší realitku, naleznete zde.

Reference a hodnocení jsou nezbytností

Nespokojte se pouze s referencemi od známých, ti mohli mít jiné preference. I když je doporučující osoba důvěryhodná, může doporučit neschopného makléře. Makléře byste si měli vybírat sami, podle vlastních kritérií a na základě referencí a hodnocení od více jeho klientů. Výběr důvěryhodné realitní kanceláře není jednoduchý. Poradíme Vám, jak vybrat správnou realitku či realitního makléře v tomto článku.

Netřeba se cenově podbízet

Nejlepší realitní makléři nemají zapotřebí se cenově podbízet - pokud Vám někdo nabídne nízkou provizi, měli byste zbystřit.


Zpět na obsah

Exkluzivita vám zajistí výhodnější prodej

Odměna realitního makléře záleží i na tom, zda pracuje exkluzivně či nikoliv. Exkluzivita vám zaručuje, že makléř bude vyvíjet maximální snahu, aby byt či dům prodal, v opačné situaci se mu nechce investovat peníze do něčeho, co může ve stejnou dobu prodat někdo druhý. Je tedy výhodnější spolupracovat exkluzivně s jedním zkušeným a schopným makléřem s referencemi, který bude mít silnou motivaci vaši nemovitost prodat. Opravdu dobří makléři pracují pouze exkluzivně.

Výše provize realitky dále ovlivňuje míru spolupráce dalších makléřů. Když nastavíte jako prodávající nízkou provizi, makléři zastupující kupující se k vám nepohrnou. Polovina z nízké provize pro ně moc motivační nebude a vy si tím pádem uzavřete při prodeji jeden důležitý kanál. Spolupráce mezi makléři je nesmírně důležitá a vede k rychlejšímu prodeji.

Nechcete, aby zaplacení provize realitce nebyly jen vyhozené peníze? S námi se toho obávat nemusíte, díky zkušenostem našich makléřů prodáte nemovitost za větší peníze. Prohlédnout makléře

Nejčtenější příspěvky na blogu

SPOLUPRACUJÍCÍ REALITKY