REZERVAČNÍ SMLOUVA
Dobrý den,
pokusím se nejprve popsat moji situaci. Kupuji byt v osobním vlastnictví. Po dvou prohlídkách jsem potvrdil, že mám o byt zájem. Vše se tedy rozběhlo tak jak má. RK začala připravovat rezervační smlouvu a já si od ní zatím vyžádal doplňující dokumenty (mimo jiné i nabývací titul k bytu a prohlášení vlastníka). Dokumenty mi byly přislíbeny a protože mi bylo neustále předhazováno že na byt je spoustu zájemců a já bych měl proto urychleně podepsat rezervační smlouvu, učinil jsem tak a zaplatil rezervační poplatek. O dokumenty, které jsem si již vyžádal jsem si tentokrát zažádal e-mailem, den po podepsání RS. Na mail mi přišla odpověď, která mě trochu překvapila. Realitní makléř se nyní dotazoval, co že je vlastně prohlášení vlastníka a proč ho potřebuji. Vysvětlil jsem mu tedy oč se jedná a on potvrdil že dokument zajistí. Já si mezitím vyřídil úvěr u stavební spořitelny zajištěný nemovitostí a trpělivě plnil požadavky ze strany SS a RK. Slibované dokumenty jsem ale stále neobdržel i když jsem byl neustále ubezpečován, že se na tom pracuje. Neúprosně se blížil konec lhůty rezervace a poslední den jsem dostal zprávu, že je vše nachystané k podpisu, v našem případě, tzv. předkupní smlouvy. Na pobočce RK mne však čekala studená sprcha. Bylo mi řečeno že tímto bytem nemohu ručit u žádné s tuzemských bank. Dům ve kterém se byt nachází totiž není rozdělen na bytové jednotky, ale pouze na vlastnické podíly. Proto to zdržování s prohlášením vlastníka. Celá situace se navíc nedá napravit, protože v domě je dlužník, který je již několik let v insolvenci. Na můj dotaz: Jak je tedy možné, že v rezervační smlouvě JE PŘESNĚ UVEDENO O JAKÝ BYT A O JAKÉ VÝMĚŘE se jedná? Mi bylo řečeno prohlášení vlastníka už několik měsíců existuje, ale nelze ho zapsat na katastru. RK tedy v této věci cíleně lhala a zadržovala informace ve snaze pokusit se problém během měsíce vyřešit. Nyní je už 14 dní po lhůtě rezervace a RK stále slibuje že během měsíce dá vše do pořádku. Navíc mi rezervační poplatek stále nevrátila.
A nyní konečně k dotazu. Mám v této situaci právo na náhradu škody, která mi vznikla (mimo jiné např zaplacení poplatku za sjednání úvěru) a dále nárok na smluvní pokutu ze strany RK? Která věděla od začátku jak chci byt financovat a tak to i uvedla v RS. Kdyby v RS nebylo uvedeno číslo bytu a výměra ale pouze vlastnický podíl, smlouvu bych nepodepsal.
Na závěr musím upozornit, že se jedná o dobře známou a zavedenou RK s pobočkami v celé ČR.
Omlouvám se za délku dotazu a děkuji za případné odpovědi.
Jak prodat nemovitost v roce 2024
- Přečtěte si, jak prodávají nemovitosti skuteční profesionálové
- Nejobsáhlejší návod na prodej nemovitosti bez realitky, ale i pro realitní makléře
Odpovědi na dotaz
Dobrý den,
tento případ je trochu složitější. Určitě Vám před podpisem rezervační smlouvy měl předložit list vlastnictví, ze kterého vyplývá, že bytová jednotka není vyčleněna. Realitní makléř s Vámi danou nemovitost vůbec neměl rezervovat. Tato nemovitost se dá financovat pouze hotově nebo zástavou jiné nemovitosti. K vašemu případu - určitě si sjednejte schůzku s vedoucím nebo ředitelem dané realitní kanceláře a sjednejte si dohodu o narovnání (aby Vám byl vrácen rezervační nebo blokační poplatek) Co se týká náhrady škody to bude trochu složitější - vše by se muselo řešit soudně, tzn. nejlehčí bude dohodnout se s danou RK.
S pozdravem Anita Musilová
Váš případ je dokladem nesolidního jednání realitní služby. Prohlášení vlastníka je dokument, který by měl být předložený zájemci k nahlédnutí již při podpisu rezervační smlouvy. Pokud není Prohlášení vlastníka k dispozici při uzavření rezervační smlouvy, lze do textu rezervační smlouvy vymínit jeho dodatečné dodání. Současně by výpis z listu vlastnictví měl být též doložený všem zájemcům o koupi, čímž je jasně definováno CO JE PŘEDMĚTEM jednání o koupi. Prodej spoluvlastnického podílu spojeného s právem užívání bytové jednotky je něco zásadně jiného než je prodej bytu v osobním vlastnictví, na což jste měli být upozorněni ještě před podpisem rezervační smlouvy. Realitní kancelář nepostupovala správně, ale vám nezbývá nic jiného než se písemně dožadovat vrácení rezervačního poplatku a příp. řešit situaci i právní cestou. Vzniklou újmu (škodu) by bylo nutné vyčíslit a soudní cestou požadovat náhradu....což však s ohledem na dlouhé soudní řízení nedoporučuji.
Dobrý den. K problému jsou asi předešlé odpovědi dostatečné. Jen bych dodal, velikost a "známost" jména RK ještě nic neznamená. Vždy je to o konkrétním makléři, jeho schopnostech, dovednostech. Osobní přístup ke klientům a perfektní servis často zajistí spíše malá RK.
Dobrý den. Váš dotaz je poměrně složitý a vyžaduje podrobné seznámení se smluvní dokumentací. Na Vašem místě bych si sjednal napřed schůzku s vedením příslušné pobočky RK a požadoval vrácení rezervace (poplatek za sjednání úvěru Vám asi nikdo hradit nebude, protože financování nemovitosti je věcí pouze Vaší) a v případě, že by Vám RK rezervaci nevrátila, navštívil bych advokáta a požádal ho o vyřešení situace. Navíc, je-li již 14 dní po marném uplynutí rezervační doby, smlouva již tedy pozbyla platnosti a rezervační poplatek Vám RK zadržuje neoprávněně. V tomto případě by bylo možné věc řešit i po trestně-právní rovině, tedy v součinnosti s Policií ČR.