15.6.2022
Prodej nemovitosti může vypadat jako jednoduchá záležitost, málokdo však tuší, že za úspěšným (tzn. rychlým a za maximální možnou cenu) prodejem je spousta práce, vyžadující potřebné znalosti a zkušenosti. Dnes už nestačí pouze vyfotit byt či dům, napsat si inzerát a dát ho na jeden z realitních serverů. Pokud chcete opravdu zaujmout potenciální kupce, je třeba prodej důkladně připravit a dát si záležet na každém kroku. Jedním z těch nejdůležitějších kroků je home staging.
Jak prodat nemovitost v roce 2024
- Přečtěte si, jak prodávají nemovitosti skuteční profesionálové
- Nejobsáhlejší návod na prodej nemovitosti bez realitky, ale i pro realitní makléře
Homestaging, slovo, které ještě před deseti lety téměř nikdo neznal, dnes už v realitní branži zdomácnělo a všichni profesionální makléři či realitní kanceláře vám ho nabídnou jako součást úspěšného prodeje či pronájmu nemovitosti. Nemovitosti, které byly upraveny pomocí hometagingu, se prodávají rychleji a v mnoha případech i za vyšší prodejní cenu.
1 Co to je homestaging?
Zjednodušeně řečeno, homestaging je příprava nemovitosti k nafocení fotografií profesionálním fotografem a na prohlídku potenciálních kupujících. Byt či dům se upraví tak, aby případní zájemci viděli, co prostor nabízí a mohli si představit, jak by se jim v něm žilo. Cílem homestagingu je udělat nemovitost co nejatraktivnější pro co největší počet potenciálních zájemců o její koupi, takže se prodá v co nejkratším čase a za co nejvyšší cenu.
Častý názor majitelů, že nemá smysl upravovat nemovitost, protože kupec si ji zrekonstruuje, je bohužel mylný.
Jedná se v podstatě o marketingový nástroj. Častý názor majitelů, že nemá smysl před prodejem jakkoliv upravovat nemovitost, protože kupec si ji stejně zrekonstruuje, je bohužel mylný. Nemovitost musí vzbudit emoce, musí se líbit a případní kupci se v ní musí cítit dobře. Čím více se bude líbit, tím větší o ni bude zájem a vy utržíte více peněz. Je tedy rozumné před prodejem do nemovitosti investovat – čas i peníze.
2 Kdo homestaging udělá?
Homestaging v České republice už pomalu zdomácněl, takže existují firmy, zabývající se interiérovým designem, které se specializují i na úpravu bytů či domů před prodejem. Praha či Brno jich nabízí hned několik. Stejně tak profesionální realitky či zkušení makléři s interiérovými designéry spolupracují a často je homestaging už započítán do jejich provize z prodeje.
Pokud si nechcete přizvat hned profesionála, dá se zvládnout i vlastními silami. Už jednodenní kurz vás naučí, jak jednoduše a efektivně zkrášlit a zatraktivnit byt či dům. A pokud ani na kurz či akademii nemáte čas, či nechcete do přípravy nemovitosti na prodej vkládat tolik energie, nezoufejte, připravili jsme pro vás pár jednoduchých rad, jak homestaging provést:
3 Opravte nejviditelnější a největší závady a nedostatky
Pokud se nejedná zrovna o novostavbu, každá nemovitost, ve které se bydlelo, potřebuje něco opravit či vyměnit. Většinou se jedná o novou výmalbu, vyčištění koberců či jejich úplná výměna, čištění a obnova spár u obkladů a dlažby a v neposlední řadě o modernizaci některých prvků (nová světla, zásuvky a vypínače atd.)
Alespoň základní homestaging byste měli jednoduše zvládnout vlastními silami.
4 Ukliďte a odstraňte věci každodenní potřeby
Většina kupujících chce prostorné a světlé bydlení. Vaším cílem je tedy ukázat váš byt či dům co nejprostornější a nejsvětlejší. Toho dosáhnete odstraněním všech věcí běžné spotřeby a také většiny doplňků. Přeplácaný prostor působí stísněně, naopak odstranění úplně všeho může působit neútulně a nevlídně. Je tedy nutné udělat kompromis a několika vhodnými doplňky vytvořit útulný, ale čistý interiér.
Víte, že?Věděli jste, že homestagingem můžete zvednout cenu nemovitosti o statisíce?
5 Upravte prostory tak, aby působily útulně a funkčně
Zorganizujte nábytek tak, aby každá místnost měla nábytek dle své funkce. Obecně platí, že příliš velké kusy nábytku prostory zmenšují, doporučujeme tedy spíše menší sedací soupravy a křesílka a pouze tam, kde je to vhodné. Velké prostory lze opticky oddělit třeba koberečkem či policí, aby prostor působil členitěji a nepříliš jednolitě.
6 Osvětlete prostor a odstraňte tmavé kouty
Důležité je nezapomenout na okna. Nejenom, že se budou lesknout čistotou, ale také záclony či závěsy hrají důležitou roli. Odstraňte veškeré zastínění a použijte pouze lehké elegantní záclony i závěsy. Závěsy odhrňte na stranu, aby do interiéru proudilo světlo. Eliminujte všechny tmavé kouty. Pokud světlo na některá místa nedosáhne, nebojte se použít elegantní lampu, která prostor osvětlí.
7 Vyšperkujte detaily, dodejte barvy a zeleň
Detaily můžou dělat zázraky. Do čistého prostoru můžete přidat barevný prvek, který prostor zútulní a prozáří.V kurzu jsou živé jasné barvy.Může to být třeba červené prostírání, žluté květiny ve váze či barevný obraz na stěně. Stačí pouze jeden detail na místnost. Barva vždy přitáhne pozornost nejen na fotografii v inzerci. Interiéru dodá na svěžesti i zeleň. Svěží zdravá rostlina či květina v květináči působí přirozeně.
Pozor!Při homestagingu vždy myslete na to, že prostor neupravujete pro sebe, ale pro co nejširší okruh zájemců. Vynechejte vše osobní.
8 U domů se zaměřte i na vchod a zahradu
Pokud prodáváte dům, první dojem si kupující udělá už před vstupem dovnitř. Upravte tedy i jeho okolí tím, že posečete trávu, uklidíte vše kolem vchodu a na zahradě, umyjete dlažbu a naaranžujete hezkou květinu či posezení.
9 Vyberte co nejvšestrannější vzhled
Na prohlídky budou chodit zájemci s různým vkusem a vaším cílem je vytvořit prostor, který se bude líbit co nejvíce zájemcům. Zapomeňte na osobní preference a osobní věci a vytvořte moderní univerzální prostor, který bude vypadat světle, prostorně a dokáže v každém vyvolat pozitivní emoce.
Ačkoli homestaging není úplně jednoduchá a někdy ani levná záležitost, věřte tomu, že veškerý čas a každá investovaná koruna se vám rychle vrátí. Upravený interiér a krásné profesionální fotky přilákají více potenciálních kupců, kteří nebudou mít prostor pro vyjednávání o ceně. Vy tak prodáte rychle a za maximální možnou cenu.
10 Virtuální homestaging
Pokud prodáváte nevybavenou nemovitost a nemůžete udělat skutečný homestaging, existuje i tzv. virtuální homestaging. Jednoduše se vezme skutečná fotografie reálného stavu od profi fotografa a přímo do ní se udělají úpravy a zvizualizuje se budoucí stav.
Pokud prodáváte byt přes realitku, vyžadujte od realitního makléře alespoň základní homestaging, který u nejlepších realitních makléřů je dnes již samozřejmostí.